מה זה יחס המרה ומי צריך את זה בכלל?

אז השקעתם ים של זמן וכסף בקידום האתר שלכם בצורה אורגנית בגוגל, שיפרתם, עבדתם וקידמתם ביטויי מפתח כאלו ואחרים ועכשיו אתם מתחילים לראות תוצאות. עוד ועוד כניסות לאתר שהולכות וגדלות מידי חודש ואפילו הגעתם ליעד שלכם – כמות כניסות גדולה לאתר כמו שרציתם. אבל רגע, פה רק מתחילה העבודה שלכם. זה שגולשים הגיעו לאתר שלכם זה מצוין, אך האם הם עושים את מה שאתם מצפים מהם? האם הם משאירים פרטים, רוכשים מוצר, נרשמים לרשימת תפוצה או עושים כל פעולה אחרת שתכניס לכם בסופו של דבר כסף? לא בטוח… כניסות מרובות לאתר לא מבטיחות הצלחה שלו.

הצלחה נמדדת על ידי הגדלת כמות הלקוחות וכמות העסקאות. עכשיו כל מה שנותר לכם הוא למדוד כמה מבין כל אותם גולשים ביצעו את הפעולות שלשמן הבאתם אותם לאתר וזה מה שנקרא יחס המרה – אחוז הגולשים שביצעו את הפעולות הללו מכלל הגולשים שביקרו באתר.

אז מהו יחס המרה טוב? יחס המרה נמדד באחוזים וכמובן ש-100% זה החלום הרטוב של כל בעל אתר אבל בואו נהיה ריאליים, זה לא באמת יקרה. יחס המרה אופטימלי הוא כ4-7%, וגם הוא מגיע לאחר עבודת מחקר ואופטימיזציה מקיפה. שיפור יחס המרה ( CRO – Conversion Rate Optimization) הוא ביצוע שינויים באתר, שינויים שמתקיימים על בסיס ניתוח ביצועים והבנת הגולשים.

אילו אלמנטים באתר משפיעים על יחס ההמרה?

כל אלמנט באתר! אתר אינטרנט מורכב מתוכן רב, תמונות, ביטויי מפתח, עיצוב, היררכיה ועוד אלמנטים רבים אחרים. כל אחד מהם יכול להשפיע על יחס ההמרה ולכן כל אחד מהם צריך להיות מנותח בצורה מיטבית. דוגמאות לאלמנטים ומדדים שיכולים להיות קריטיים ליחס המרה גבוה או נמוך:

  • אחוז נטישה Bounch Rate – אחוז הנטישה באתר יכול לתת לנו תמונה אילו עמודים דורשים שיפור ואילו עמודים מעניינים את הגולשים וגורמים להם להישאר ואפילו לבצע פעולות מסוימות. עמוד עם יחס המרה גבוה הוא בסבירות גבוהה עמוד עם תוכן איכותי ומניע לפעולה, עמוד עם עיצוב שמושך את הגולש ובעיקר עמוד שמספק חוויית גלישה ומידע רלוונטי.
  • זמן גלישה – זמן הגלישה באתר גם הוא מדד מצוין לגילוי רמת העניין שיש באתר בכלל ובעמודים ספציפיים בו. זמן שהייה ארוך מעלה את הסיכוי לביצוע המרה
  • מפות חום Heatmaps – מפות חום הם כלי מצוין באמצעותו ניתן לבדוק באילו חלקים של האתר ביקרו גולשים ועל מה הם הקליקו. כך ניתן לקבל תובנות על עמודים מסוימים באתר ועל שיפורים שניתן לבצע באותם עמודים.

הכול מתחיל ונגמר ב-A/B TESTING

מה זה A/B TESTING? פשוט מאוד. בחינת פרמטרים שונים באתר על ידי ניסוי וטעייה כמו גם הצבת מספר אפשרויות ובדיקה מה עובד טוב יותר. לדוגמא, נניח ואנו מטמיעים דף נחיתה באתר ורוצים לדעת איזה עיצוב יעבוד טוב יותר וכמובן ימיר יותר, נטמיע שני דפים כאלו עם אותו מלל אך עם עיצוב שונה. כך נוכל להבין מה מושך יותר את הגולש ומה גורם לו להביע אמון על ידי ביצוע הפעולה אותה אנו רוצים שיבצע.

יש אין ספור פרמטרים באתר אותם ניתן לבחון בשיטה זו וניתן כמובן להתחיל עם מספר אפשרויות גדול יותר מ-2 ולאט לאט להתחיל לצמצם בהתאם לאפשרויות. כך ניתן להטמיע לחצן להשארת פרטים בכמה ווריאציות באתר ולבחון את התוצאות ובנוסף לכך, ניתן לבחון בדרך זו כל פרמטר אחר באתר.

איזה ביטוי רווחי יותר?

בכל מה שקשור לקידום אורגני ולבדיקת יחס המרה לביטוי מפתח יש משמעות רבה. לעיתים ייראה לנו כאילו כדאי לנו לקדם ביטוי מסוים בעל חיפושים רבים, אך כשנבחן את יחס ההמרה בהשוואה לביטוי קרוב אחר, נגלה שאולי עדיף לנו להתמקד בביטוי עם פחות חיפושים אך עם המרות רבות יותר.

לדוגמא, אם יש לנו חנות נעליים אינטרנטית ואנו רוצים למכור את מותג נעלי הריצה סקוני, יכול להיות שנגלה שהביטוי "נעלי סקוני" מכניס לנו אלפי גולשים לאתר מידי חודש אבל 1% מהם רוכש את הנעלים הללו. לעומת הביטוי "נעלי סקוני למכירה" שמכניס מאות גולשים לאחר שקודם אורגנית, אך יחס ההמרה שלו הוא הרבה יותר גבוה, מה שבסופו של דבר ישלשל לכיס שלנו יותר כסף. גם בבחירת ביטויי המפתח חשוב לבדוק יחס המרה ולקבל החלטות נכונות יותר.

יחס המרה ומקורות גלישה

עוד מידע משמעותי שאנו יכולים לקבל כשאנו מבצעים שיפור יחס המרה הוא בחינת מקורות הגלישה של המבקרים שלנו אל מול התנהגות שלהם. לדוגמא, יכול להיות שאנו מוכרים מוצר מסוים מתחום האפייה ומקדמים אותו בין השאר על ידי יצירת קישורים חיצוניים ממקורות רבים.

בדיקה מעמיקה של יחס ההמרה באתר יכולה לגלות לנו שדווקא פוסטים אורחים שכתבנו בבלוגים ובאתרים רלוונטיים לא רק הביאו לנו קישורים מאותם אתרים ובלוגים, אלא גם מבקרים מאותם קישורים שבסופו של דבר גם רכשו את אותו מוצר לאחר שקראו את מה שכתבנו והם רואים אותו כמקצוענים בתחום. זה יחסוך לנו לא מעט אנרגיה מבוזבזת על השגת קישורים לא יעילים ובעיקר לא רווחיים ויסייע לנו לנתב את אותה אנרגיה ולעיתים גם את אותה הוצאה כספית למקומות הנכונים.

שאלונים וסקרים

לעיתים הדרך לשיפור יחס ההמרה היא פשוטה ומהירה יותר ממה שאנו חושבים. תתפלאו אבל גולשים ולקוחות פוטנציאליים אוהבים לסייע ולענות על כמה שאלות, ולעיתים פנייה אליהם דרך המייל, צ'אט או אפילו דרך הטלפון והבנת הצרכים שלהם כמו גם קבלת הערות והארות שלהם לגבי מראה האתר והשימושיות שלו יכולה להביא לתוצאות מרשימות בשיפור יחס ההמרה. כל מה שצריך הוא פשוט ליזום ולשאול.

לסיכום

אז מי בכלל צריך לבדוק יחס המרה? כל בעל אתר או כל מנהל אתר. בדיקת יחס המרה על פי פרמטרים שונים היא מדד שנשען על מספרים בלבד ולא על תחושות וניחושים. אם לא מבצעים מעקב תמידי אחר יחס ההמרה ומזניחים אותו, מפסידים בוודאות לקוחות שייתכן והיו מגיעים עם כמה שינויים קלים באתר.

בדיקת יחס ההמרה היא מדד מצוין להבין לאיזה אפיק פרסום כדאי לנתב את הכסף וכמה שווה לנו להוציא על כל ליד. חבל להוציא כספים רבים ולבזבז זמן יקר ואנרגיה על הבאת תנועה לאתר בלי למדוד מה בפועל עושה את העבודה, מה מביא לקוחות חדשים ומה מחזיר לקוחות עבר.

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו